Mindfulness

Här kan du skriva allmänt om ätstörningar.

Mindfulness

Inläggav Kossan sön 04 jan 2009, 00:32

Jag vill rekommendera allt som finns att läsa om "Mindfulness" (eller "Medveten närvaro" som det kallas på svenska). Passar väldigt bra att träna sig på det när man har ätstörningar. T ex "Mindfulness i vardagen" av Ola Schenström (se också www.mindfulnesscenter.se) och "Vart du än går är du där" av Jon Kabat-Zinn. Jag läser just nu en bok som heter "Mindfulness - en väg ut ur nedstämdhet" av bl a Jon Kabat-Zinn. Finns också CD-skivor med övningar. Mycket användbart för hela livet!
Kossan

Re: Mindfulness

Inläggav charlotta mån 05 jan 2009, 15:11

Tycker du att det hjälper dig i kampen mot ätstörningar?
charlotta

Inläggav Kossan sön 11 jan 2009, 12:30

Ja det är därför jag rekommenderade det på den här sidan! Det är det som hjälpt mig allra bäst i min behandling och som jag kommer att använda hela livet!
Kossan

Inläggav charlotta tis 27 jan 2009, 12:19

Kossan skrev:Ja det är därför jag rekommenderade det på den här sidan! Det är det som hjälpt mig allra bäst i min behandling och som jag kommer att använda hela livet!

VAD UNDERBART!!! :)
charlotta

Inläggav marie.söderberg lör 14 mar 2009, 18:55

Håller absolut med att maindfulness fungerar, även vid andra besvär/sjukdommar.
Jag har arbetat med missbrukare och använde maidfulness i den verksamheten, redan för 20år sedan. Det är en urgammal meditationsteknik, och i veckan var det flera artiklar i SVD. Bl.a. om Pema en Tibetanskmunk som arbetar tillsammans med Dalia Lam.
Som jag skrev i min blogg, så finns det ett klipp på you.tobe av Jon Kabat-Zinn med en hel föreläsning. Det går säkert att googla på maindfulness så kommer det upp. Har för mig det gjorde det för några veckor sedan, när jag kollade runt :roll: ./ Marie

loggbokmariesoderberg.blogg.se Har fått sidan som länk så var så goda http://www.youtube.com/watch?v=3nwwKbM_vJc
marie.söderberg

Inläggav krillee tis 21 jul 2009, 20:49

tack kossan för den här sidan. det där, Här och nu programet måste jag köpa.
krillee

Återgå till Allmänt, boktips mm.